Nejnovější zprávy z rubriky Různé najdete zde.
Da Vinci kód: duchovní terorismus
28. 6. 2006 Miloslav Vlk, Ivan Štampach
Proč pražský arcibiskup a primas připomíná nedávné pálení knihy v Itálii? To vypadá, jako by doporučoval návrat církve k "tradiční" praxi? Tak radikální cenzurní zásahy je třeba odsoudit jako skandální, i když směřují proti špatnému filmu a špatné knize.
Co si myslíte o navrácení majetku bývalým církevním či šlechtickým majitelům?
22. 6. 2006 red
Anketa
21. 6. 2006 Otakar Aleš Kukla
Před třiadvaceti lety, ve středu 13. dubna večer, v Praze na Smíchově, z horního patra secesního domu, vyskočila do temné noci mladičká dívka... Lidé z okolí ji znali jako laskavou, zdvořile usměvavou, plachou. Milovala život a toužila jej naplnit tím, že jej odevzdá Bohu i ostatním…
Říkali mi: Pláčeš? Málo se modlíš
12. 6. 2006 Dora Kaprálová
Petra Dvořáková (*1977) vydala v brněnském nakladatelství Host knihu deseti rozhovorů Proměněné sny. Lehce kontroverzní výpovědi katolíků o životě jsou stejně čtivé jako první díl trilogie Olgy Sommerové O čem sní ženy. Jenže v sobě mají ještě něco navíc: boj o duchovní přesah. Kniha udiví otevřeností bez nádechu laciné skandálnosti.
Katakomby jsou především pohřebištěm významných lidí
12. 6. 2006 Martin Kříž
Vrátit katakombám jejich ztracený duchovní rozměr chce nyní klatovská římskokatolická farnost společně s občanským sdružením Klatovské katakomby. Prvním krokem k dosažení tohoto cíle bylo uspořádání mše svaté v kostele Neposkvrněného početí P. Marie a sv. Ignáce v Klatovech, která byla obětována za zemřelé řeholníky a dobrodince jezuitského řádu pohřbené v katakombách pod ním.
9. 6. 2006 Miloš Rejchrt
Nedávný 31. synod Českobratrské církve evangelické zaslal dopis Fidelu Castrovi, obsahující mimo jiné žádost, aby stoupenci projektu Varela byli propuštěni z věznic.
* Ze zemí, které nerespektují svobodu občanů, se synod ČCE zaměřil právě na Kubu z toho důvodu, že...
...v ledasčem se Castrův režim podobá tomu našemu před rokem 1989, například v politice vůči církvím. Hlavně ale proto, že tam mají Projekt Varela, mladou a krásnou duchovní dceru Charty 77. Podporujeme snahu statečných Kubánců o změnu diktátorského režimu v pluralitní demokracii nenásilnou cestou.
8. 6. 2006 Boris Rösner, Jakub Šiška
Často hrajete ztělesnění podvodníků a záporných postav. Kde se bere to zlo, když o tom tak uvažujete?
Zlo rovná se moc, mám-li být stručný. Má-li někdo moc, tak k tomu, aby byl zlý, je malinkatý krůček.
8. 6. 2006 ham
Počátkem letošního roku jsme uveřejnili prosbu o pomoc při hledání vhodného dárce kostní dřeně pro Jakuba, který se léčí na klinice dětské onkologie v Brně.
7. 6. 2006 Bob Fliedr
Pan Kubice je lhář, křivopřísežník a hnusný člověk, řekl o šéfovi Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu premiér této země. Dostal bych infarkt, kdybych to neudělal, obhajoval předání výbušné zprávy sněmovnímu výboru sám Jan Kubice. Byl jeho čin rafinovaným předvolebním úderem, nebo logickým vyústěním tlaků ze strany mocných?
Výzva k odstoupení Jiřího Paroubka
6. 6. 2006 Michal Šimek
Uveřejňujeme otevřený dopis Michala Šimka, vyzývající k rezignaci Jiřího Paroubka. Dne 6. června v 17 hodin se též bude konat demonstrace za odvolání Jiřího Paroubka.
1. 6. 2006 Jaroslav Mestek
Pokus o rozkódování bestselleru The Da Vinci Code, jehož filmová adaptace vstoupí do kin, snad neuškodí
31. 5. 2006 Tomáš Němeček
Přijet jako nástupce Jana Pavla II., nejslavnějšího Poláka v historii, do jeho rodné země, to je zkouška z pokory. Přijet jako Němec do Polska, notabene Němec nakomandovaný ve třinácti letech do Hitlerjugend, to je test diplomatické obratnosti. A přijet jako papež do Osvětimi s otázkou "Pane, proč jsi mlčel?", to je věc intelektuální odvahy.
29. 5. 2006 lce
Hospic umožní nevyléčitelně nemocnému člověku důstojně a v přítomnosti blízkých prožít konec života. Dvěma zařízením na jižní Moravě, které tuto službu poskytují, teď ovšem hrozí zánik.
Poklonili se památce Romů v Letech
24. 5. 2006 kol
Sedm desítek lidí si připomnělo oběti sběrného tábora, kterým v době druhé světové války prošlo přes 1300 Romů. Mezi účastníky pietního aktu byl také osmdesátiletý Antonín Hlaváček z Čáslavi. Po dvou měsících v letovském táboře byl odvezen do Osvětimi. "Na hrůzy války nesmíme zapomenout, proto jezdím mezi mladé lidi a vyprávím jim o zážitcích svých i spoluvězňů."
23. 5. 2006 mafy
Ministerstvo kultury chce zvýšit platy duchovním, oznámila Kateřina Kalistová (ČSSD), náměstkyně Vítězslava Jandáka. Kněží i faráři totiž berou směšně málo: katolický kněz je na svých deset až jedenáct tisíc sám, ale takový farář u protestantů obvykle živí nemalou rodinu. Při desetileté praxi a třech až čtyřech dětech vydělává okolo jedenácti tisíc hrubého.
Bývalí otroci varovali před KSČM
Antikomunisté z lágrů uctili u pomníku památku zastřeleného Františka Niedermertla
22. 5. 2006 Martin Vokurka
"Lidé volí komunisty, ale netuší, čeho jsou schopni. My to víme." K zařazení na nucené práce například stačilo, když někdo odmítl vstoupit do JZD nebo poslouchal jazz. "Brali nás jako nepřátele státu."
List českých a moravských biskupů k volbám 2006
19. 5. 2006 Martin Horálek
Křesťan by neměl bezmyšlenkovitě podléhat kampani a propagandě, ale má si vytvářet svůj nezávislý úsudek: podle vlastního názoru a poznání, podle svého citlivého svědomí. Křesťan je náročný volič a nerozhoduje se podle toho, co který politik slibuje a jak se tváří, ale podle toho, co skutečně udělal, co dělá a ovšem také co nedělá.
19. 5. 2006 David Petrla
V zemích, kde přibývá HIV, roste i spotřeba kondomů a nelze říci, co je příčina a co následek. Humanitární pracovníci začínají připouštět, že jejich efektivita není prokázána. Vytvářejí totiž dojem falešného bezpečí a podporují rizikové chování.
Průzkumy nás neznervózňují, jsme si jisti svou prací
Rozhovor s Miroslavem Kalouskem
18. 5. 2006 Alexandr Kramer
Když říkám, že ve své politice respektujeme nějaký hodnotový systém, tak to přece neznamená, že tvrdím, že jsme morálnější než členové jiných politických stran. To byla hloupost, lidé jsou ve všech stranách v zásadě stejní, strany se liší svými programy a svou politikou.
16. 5. 2006 Leoš Kyša
Češi se zajímají stále více o islám. Nic na tom nezměnil ani poprask okolo karikatur proroka Mohameda. Spíš naopak. Ale těch, kteří se pětkrát denně modlí k Alláhovi, je stále jen hrstka.
15. 5. 2006 mfd
Anketa - názory Tomáše Halíka, Zbygniewa Czendlika, Miloše Rejchrta a Igora Chauna
Církev versus film, věčná historie a dobrá reklama
15. 5. 2006 Mirka Spáčilová
Kdyby existovala filmová přikázání, jistě by v nich stálo: nezlehčíš, nezpochybníš, nezkritizuješ. Souboj se snímky, v nichž spatřuje rouhání, vede církev odjakživa a zvláště od dob, kdy už jí nepomáhá cenzura.
Šifra: Ježíš měl dítě. Kněží vraždí
15. 5. 2006 Jan Jandourek
KÓD DA VINCI. Kniha amerického autora Dana Browna Šifra mistra Leonarda se stala světovým bestsellerem, který přečetly statisíce lidí. Mnohá její "odhalení" však narážejí na tvrdou kritiku katolických představitelů. Zfilmovaná verze jde 18. května do českých kin.
12. 5. 2006 David Schneider
Záznam besedy o médiích a jejich vlivu na polskou společnost
8. 5. 2006 Redakce
Jak jste si možná všimli, Listář změnil internetovou adresu. Nyní jej naleznete na adrese www.listar.cz . Proto doporučujeme všem pravidelným čtenářům, aby si uložili tuto novou adresu.
Paroubek: Bůh do politiky nepatří
5. 5. 2006 Viliam Buchert, MF Dnes
Premiér Jiří Paroubek o sobě tvrdí, že je prvním českým premiérem, který veřejně chodí na bohoslužby. Je věřící, ale přesto ve velkém rozhovoru pro MF DNES říká: Bůh do politiky nepatří.
Prvomájové facky slušným lidem
4. 5. 2006 Bob Fliedr
Co mají společného Kateřina Pajerová, provdaná Jacques a pohotovostní pluk Veřejné bezpečnosti? "Narodily se" na začátku normalizace, měly vyhraněný (zcela odlišný) názor na politické uvolňování koncem osmdesátých let, a přestože listopad 1989 jejich životy zgruntu změnil, dodnes do sebe narážejí. Naposled Prvního máje, kdy jeden bývalý člen pohotovostního pluku, dnes v policejní uniformě, paní Jacques surově zmlátil, aniž měl k tomu důvod.
Jezuita, profesor, otevřený člověk
Vědec a kněz českého původu Ludvík Armbruster dostal vysoké rakouské vyznamenání
27. 4. 2006 Jan Jandourek
Co čeká od budoucnosti ve svých 78 letech Ludvík Armbruster? Ta otázka se nabízí, ačkoliv se neklade snadno ani děkanovi teologické fakulty. Na to odpovídá: "Něco jiného je, když se na smrt díváme jako na provozní nehodu, než když se na ni díváme jako na cíl života, ve kterém se všechno sčítá. To je velikonoční pohled na život. Náležet úplně Bohu, to je věčný život."
Některé novodobé historické souvztažnosti o náboženském vyznání u nás od vzniku Republiky československé do roku 1989 po Kr., kdy byla obnovena demokracie a svoboda v našich zemích
21. 4. 2006 mgr
Dialog vedou vždy jen svobodní a svobodomyslní
18. 4. 2006 Ivan Štern
O víkendu se konala v Jihlavě pozoruhodná konference o evropském patriotismu. Její účastníci si kladli otázku, zda jsme jako Evropané a zároveň příslušníci různých evropských národů také patrioti. Existuje vůbec evropské vlastenectví? A jak souvisí se vzájemným usmířením?
Odvolání proti rozsudku Krajského soudu
18. 4. 2006 Michal Šimek
Přinášíme text odvolání evangelického faráře Michala Šimka proti rozsudku Krajského soudu. Michala Šimka žaluje bývalý vedoucí tajemník Krajského výboru Komunistické strany Československa v Jihlavě M. Holzbauer. Důvodem žaloby je to, že Michal Šimek prohlásil, že Holzbauer se v r. 1951 podílel na přípravě provokace v Babicích, v jejímž důsledku bylo popraveno 11 lidí.
Nové odhalení: Hitler chtěl zabít i papeže
18. 4. 2006 lč, int
Nacistický diktátor Adolf Hitler chtěl unést papeže Piuse XII. (Eugenio Pacelli, 1876-1958) z Vatikánu, dokonce uvažoval o jeho vraždě. Tato zpráva se traduje již od 60. let. Teprve nyní teologové Werner Kaltefleiter a Hans Peter Oschwald dali dohromady zdroje a spojili informace v příšernou skládanku.
Znáš Boha Otce, Syna i Ducha svatého?
14. 4. 2006 Zuzana Ujhelyiová
Novou knihu od kardinála Tomáše Špidlíka v těchto dnech vydalo nakladatelství Refugium. Kniha spojuje tři studie kardinála Špidlíka nesené tázáním se po poznatelnosti a zakusitelnosti božských osob, v jeden redakční celek.
Položit ruku na tep doby (2. část)
13. 4. 2006 Lenka Svobodová, Daniel Herman
Jestli si někdo myslí, že je majitelem pravdy, že zkrátka ví, jak ty věci jsou, tak se domnívám, že je tam třeba být opatrný, protože osobně nemohu sdílet víru v to, že někdo - jakýkoli člověk, jakákoli instituce - může pravdu vlastnit. Myslím, že ji můžeme více nebo méně hledat, upřímně, poctivě, můžeme ji odhalit, tu či onu část, ale víc nám nepřísluší.
Položit ruku na tep doby (1. část)
12. 4. 2006 Lenka Svobodová, Daniel Herman
Církev v době Druhého vatikánského koncilu sestoupila z pomyslné hory Olymp do středu občanské společnosti a chtěla se stát její součástí. Takže samozřejmě tak jako společnost zajímá to, co se děje v oblasti např. školství, sportu, politiky, tak také tam, do tohoto spektra, patří život církve. Toto by se mělo chápat mnohem víc. Jan Pavel II. hovořil o tom, že církev má být domem ze skla. Bohužel ta praxe se někdy spíše blíží železobetonovému bunkru.
7. 4. 2006 Naďa Klevisová
Někdejšímu "supermiminu" Doronu Blakeovi je letos třiadvacet let. Jako novorozenec prý dokázal mávat rukama do taktu vážné hudby, ve dvou letech pracoval s počítačem a v šesti mu naměřili IQ 180. Když mluví s novináři, kouká mu z očí těžká nuda. Mluvil takhle už totiž tisíckrát - pro televize několika světadílů, pro největší deníky, a hlavně pro bulvár. Doron Blake z Exeteru je zázračné dítě, ukázkový výsledek sociálně inženýrského pokusu, nazvaného Nobel Prize Sperm Bank.
Polemika
7. 4. 2006 Jiří Paroubek
Nikdy jsem neřekl, že "mám poslání vyšší bytosti". Tvrdit něco takového už není novinářská nadsázka nebo humor, je to hloupé, hulvátské a lživé. A to nejen vůči mně, ale i vůči intimnímu cítění dalších lidí. Víra je věcí osobní, já do československého sboru občas skutečně chodím, k této církvi se léta hlásím (i za starého režimu) a nemám potřebu to skrývat. Nedělám z toho ani politickou kartu, jak mne pan Steigerwald obviňuje.
Polemika bývalého prezidenta o rodině vede proti stabilitě naší společnosti
6. 4. 2006 Emanuel Mandler
Havel vytýká Václavu Klausovi a Miloslavu Kalouskovi, že pojímají heterosexuální manželství materiálně, družstevně, bez špetky spirituality. Jako teletník, v němž se připouštějí býci ke kravám, aby byla telata. Václav Havel si zřejmě neuvědomil, že vyzval k souboji samu přírodu. Savce (zůstaňme u nich, patříme mezi ně) vytvořila příroda heterosexuálně. Mají-li přežít, musí být základem jejich existence spojení s partnerem opačného pohlaví.
Vězni komunistického režimu vzpomínali na léta v žalářích
31. 3. 2006 Vladimír Valouch
Deset let života strávili Jan Janků z Hanušovic a Vlastimil Majer z Postřelmova v nechvalně proslulých věznicích na Mírově, v Jáchymově a v Leopoldově. Po roce 1948 byli totalitním režimem odsouzeni za velezradu. Nelidské podmínky komunistických lágrů přežili. O své zážitky se podělili s návštěvníky mohelnického muzea.
30. 3. 2006 Jan Niederle
V poslední době se v médiích objevila řada článků na téma provozování duchovní a neduchovní hudby v sakrálních objektech katolické církve. Problémem se stalo uvádění děl Gustava Mahlera v kostele sv. Ignáce v Jihlavě, jehož katolická farnost náleží diecézi brněnské, jejímž biskupem je Msgre. Cikrle. Mluvčí biskupství Martina Jandlová v této souvislosti argumentovala vatikánskou Kongregací pro bohoslužbu a svátosti z roku 1987, podle které kostely se nemohou považovat za pouhé prostory "pro veřejnost", které jsou k dispozici pro shromáždění všeho druhu.
Bůh není automat, do kterého hodíte minci
Radim Passer - Věřící miliardář
29. 3. 2006 Martin Moravec
Patří mezi nejbohatší lidi v zemi. Vystavěl kancelářské budovy za miliardy korun, ale o svém majetku mluví jinak než ostatní. "Za všechno, co mám, vděčím Bohu." Dřív pil, dokonce kradl a byl nevěrný manželce. Pak se jeho život ve vteřině změnil. Zemřel mu dvouměsíční syn a on se obrátil k víře. Mluví tiše a pomalu.
26. 3. 2006 Miroslav G. Richter, Zdeněk Zbožínek
Níže publikujeme (se souhlasem obou stran) korespondenci s jedním z našich čtenářů.
15. 3. 2006 Eduard Bakalář
Povšimneme si málo zmiňované stránky v naší mezilidské komunikaci, a to lhaní. Lhaní je staré jako lidstvo samo a těžko bychom hledali člověka, který nikdy v životě nezalhal. Lež se sotva kdy podaří zcela vymýtit.
Křesťanský životní styl a étos
24. 2. 2006 Miroslav G. Richter
Naproti pozitivnímu trendu růstu počtu křesťanů, jejich vlivu, i zájmu o ně, je možné vysledovat, že nastává po čase určitý útlum; církev v tomto období ztrácí jisté pochopení pro esenciální význam prosté víry, "dar evangelia". Z jedné strany se projevuje svátostné zanícení a různé projevy kultu, z druhé strany je zdůrazňován příkladný mravný život, jako výkon, kterým křesťan prokazuje své křesťanství.
Charitativní systém církve, nadace a institut záslužnictví
23. 2. 2006 Miroslav G. Richter
Charitativní systém, a jeho církevněprávní komplexní formace, přispíval ke zvýšení přitažlivosti křesťanství; ten byl nezřídka jedinou nadějí a skutečnou sociální záchranou pro nejubožejší a nejslabší. Na čele místních církví stáli povětšinou lidé velkoryse dobročinní. Tzv. "křesťanská služba lásky" (charitas), prokazovaná zejména sociálně a zdravotně potřebným údům církve, byla tím důležitější, čím více nastával hospodářský pokles v říši.
Přitažlivost křesťanství a jeho růst v Římské říši
22. 2. 2006 Miroslav G. Richter
Význam křesťanství postupně a zjevně vzrůstal. Důvodů bylo několik. Předně křesťané přinášeli do unaveného a znechuceného římského světa plného deziluzí novou a opravdovou naději, jejímiž radostnými a přesvědčivými šiřiteli nepochybně od prvopočátku byli. A dalším pádným kritériem pro jejich působivost a přesvědčivost bylo to, že jejich duchovní náboj, církevní a evangelizační aktivity a formace byly vnitřně jednotné. Naproti tomu pohanství bylo rozštěpeno na směsici různých kultů, a netvořilo jednotný proud.
Lapsi aneb padlí křesťané, donatisté a novaciáni
21. 2. 2006 Miroslav G. Richter
V době krutého Deciova pronásledování křesťanů došlo k velkému množství případů zapření Krista křesťany. Ti neodolali krutým hrozbám, nátlaku, mučení a trestům, které na ně vyvíjela pohanská státní moc a její represivní složky. Rozmnožili tak řady tzv. "padlých křesťanů" ("lapsi"), tj. těch křesťanů. kteří se během pronásledování přísežně odřekli víry a předali pohanům svaté knihy (tzv. "traditores"), ve sporu s římskou církví. Zřeknutí se Krista bylo v oné době chápáno jako jeden ze tří neodpustitelných hříchů. Po skončení pronásledování se však zmiňovaní kristovci - lapsi houfně hlásili zpět do církve. To vyvolalo v církvi spory mezi umírněnými, kteří souhlasili s možností jejich reinkorporace, a radikály (tzv. donatisty), kteří s tímto nesouhlasili.
Půst jako cesta k nápravě a sebezdokonalení
20. 2. 2006 Miroslav G. Richter
K modlitebním projevům prvních křesťanů se družily posty, které měly sloužit duchovnímu soustředění a zdokonalení, současně byly výrazem askeze. Církev k nim vyzývala od prvopočátku jako k prostředku sebezdokonalení a nápravy, jakož i účinného prostředku v zápase se zlem.
17. 2. 2006 Miroslav G. Richter
Významným institutem byl pro prvotní křesťany katechumenát, neboli přípravné období adeptů křtu. Během něho se adepti svatého křtu na tento připravovali a vzdělávali ve věrouce.
15. 2. 2006 hm
Vážení čtenáři, chtěli bychom Vás požádat o spolupráci ve věci níže uvedené ankety. Uvítáme, pokud zkusíte oslovit náhodně vybrané lidi ve svém okolí nebo třeba i zcela cizí lidi a požádáte je o zodpovězení anketních otázek.
14. 2. 2006 mm
Podle představ Saského ministerstva kultury a školství a Zemského úřadu v Kamjenci má být zavřena další lužickosrbská střední škola (v našem systému odpovídající druhému stupni základní školy). Na řadě je Škola Ćišinského v Pančicích-Kukowě! Ta je velice důležitá pro zachováni lužickosrbského jazyka a kultury v jižní části lužickosrbské centrální oblasti.
Svatý křest - princip jediného odpuštění hříchů
13. 2. 2006 Miroslav G. Richter
Křest je znovuzrození, uvádějící člověka do obnoveného stavu. Církev od prvopočátku udělovala tajinu svatého křtu těm věřícím, kteří projevovali svobodné přání přijmout svatý křest, činili pokání a veřejně vyznali svoji víru. Víra dosvědčená pokáním tvořila nezbytnou podmínku přípravy k účasti na svatém křtu.
Vztah křesťanů ke světu v prvních staletích
9. 2. 2006 Miroslav G. Richter
Poměr křesťanů ke světu se nevyvíjel přímočaře a jednoduše. Ve světě křesťané spatřovali vliv temných sil života, démonů, coby nejnižších duchovních sil, Bohem stvořených bytostí, po tzv. pádu - prvním hříchu, působících proti Němu. Proto se vnějšího světa co nejvíce stranili. Ve své zbožnosti se mu vyhýbali všude, kde to pro ně bylo možným. Tam, kde s ním přicházeli do styku, se znamenali vždy posvátným znamením kříže, coby ochrany před jeho škodlivými účinky.
Úvaha kardinála Miloslava Vlka, předsedy Komise ČBK pro veřejné záležitosti, nad současným děním ve společnosti.
8. 2. 2006 Miloslav kard. Vlk
S prohlubující se dekadencí naší politické scény se v poslední době množí vážné a hluboké úvahy o kořenech této situace a o tom, kde má tento "debakl" politické a společenské kultury v našem národě své kořeny. Hovoří se o (ne)vztahu k vlasti, o nedostatečně rozvinuté občanské společnosti, o dědictví minulosti, o národním charakteru nebo o souběhu všech těchto prvků. Domnívám se však, že kořen leží ještě hlouběji a že o něm nemluvíme.
7. 2. 2006 Miroslav G. Richter
V době vlády císaře Justiniána (r. 527-565 po Kr.) byl z jeho rozhodnutí pořízen tzv. svod římského práva. Tento svod později získal označení "Corpus Iuris Civilis", a stal se základem středověké právní vědy.
Morální kodex křesťanství, nomoi a Apoštolská pravidla
6. 2. 2006 Miroslav G. Richter
Nejstaršími dochovanými písemnými prameny, z nichž lze získat představu o křesťanském étosu a o základních normách rané křesťanské církve, patří Pliniův list. Plinius zde popisuje "morální kodex křesťanství", který spočívá v tom, že "křesťany nelze přimět k zlořečení Kristu".
5. 2. 2006 Andrea Hrodková
Před několika dny skončil Týden modliteb za jednotu křesťanů, kdy všichni usilují (nebo se snaží usilovat) alespoň tento týden o vzájemnou úctu. Neměla by to však být taková úcta, kterou jednotlivé denominace vyjadřují mezi sebou respekt ke statusu státem uznané náboženské společnosti, nebo složení zbraní mezi konkurenčními nevěstami Páně.
3. 2. 2006 Miroslav G. Richter
Antonín Moskalyk pocházel z Podkarpatské Rusi. Mládí však již prožil ve Šlapanicích u Brna, kam se také rád ve svých vzpomínkách vracíval a o nichž dokázal velmi poutavě vyprávět. Rovněž v závěru své životní tvorby se sem vracel zpracováním humorných námětů z četnického prostředí (Četnické humoresky). Svoji pozemskou životní pouť zakončil po dlouhé nemoci v pátek 27. ledna 2006 v moravské metropoli, Brně.
Krize Římské říše a pronásledování křesťanů
3. 2. 2006 Miroslav G. Richter
V první polovině 4. století po Kr. prošla církev těžkou krizí. Římští vladaři, usilující o restauraci impéria, pojali myšlenku o nepřátelském, rozkladném vlivu křesťanství na Římskou říši a rozhodli se je totálně zničit. Padnout měla i církevní struktura, celý její, po tři století budovaný, organizmus.
Stát a křesťanství v Římské říši
31. 1. 2006 Miroslav G. Richter
V římské polyteistické společnosti patřilo křesťanství k těm náboženstvím, které se od tradičních náboženství lišily již tím, že byly monoteistické. K těmto náboženstvím patřilo náboženství židovské, mithraismus a křesťanství.
16. 1. 2006 Stanislav Motl
Málo věcí se zdá tak samozřejmých jako to, že inkviziční procesy s čarodějnicemi, při nichž nevinné ženy úpěly na mučidlech a končily v plamenech, byly nespravedlivým a stupidním zvěrstvem. Jenže, kdyby to bylo tak samozřejmé, nejspíš by se za to už církev dávno omluvila.
Kardinál Špidlík: Na silvestra bývala tombola
14. 1. 2006 Radek Gális
Kardinál Tomáš Špidlík, světoznámý uznávaný odborník na východní spiritualitu, který už pětapadesát let působí v Římě, prožil náročný rok. Když na jaře zemřel Jan Pavel II., Tomáš Špidlík promlouval za zavřenými dveřmi ke všem kardinálům, kteří nového papeže volili.V létě navštívil kardinál Špidlík vlast, na podzim vážně onemocněl. Nyní už je z nemocnice doma. "Jistě už nemám před sebou mnoho času," říká šestaosmdesátiletý rodák z moravských Boskovic.
14. 1. 2006 Petra Konrádová
Jsou dnes dlouhodobé vztahy přežitek, nebo těžce dosažitelný ideál? Jak se změnila česká manželství a partnerství v posledních letech? Jaký vliv na to má stále se rozvolňující společnost? Odborníci tvrdí, že žijeme v těžkém přechodovém stadiu: Pere se v nás doznívající tradiční středoevropský patriarchální model rodiny s novodobou společenskou realitou, jež mění pravidla hry a přetváří naše osobnosti. Z toho vznikají mnohé zmatky a až neuvěřitelná variabilita vztahů.
Rozhovor s kardinálem Miloslavem Vlkem o eutanazii, homosexuálech, konzumu i Václavu Klausovi
2. 1. 2006 Viliam Buchert
Mnoho sporů, které se letos ve společnosti vedou, například o eutanazii, vztazích homosexuálů, katedrále svatého Víta či majetkových otázkách, se dotýkají i katolické církve. Jak se na ně dívá její primas kardinál Miloslav Vlk?
20. 11. 2005 Miroslav G. Richter
Zamyšlení se nad nebezpečími a snaha povzbudit se, sdružit se a semknout ve včasném a odvážném úsilí bránit svobodu a základní principy demokratické společnosti i člověčenství byly oním podnětem ke svolání manifestace, jíž se ujali mladí současní studenti z různých pražských vysokých škol, kteří na den 17. listopadu t.r. , v symbolických 17 hodin, svolali na ulici Politických vězňů manifestaci občanů, jejímž smyslem bylo vyjádřit, zejména komunistům, ale i stoupencům jakékoliv totality a násilných praktik, nesouhlasné stanovisko občanů s jejich pokryteckým výkladem dějin, s jejich ztrátou paměti s jejich zpupným a agresivně výsměšným odmítáním odpovědnosti za krutosti a zvůli, jichž se na celém národě dopustili.
17.11.2005. Miroslav G. Richter
Michal Šimek mi poslal zprávu o dnešní manifestaci v Praze, iniciované studenty, která se má uskutečnit v 17. hod. a bude spočívat v položení hořících svíček od sídla ÚV komunistů (které je shodou okolností ještě pořád v ulici Politických vězňů) k známému vyšetřovatelskému středisku nacistů (a nejen jich), k Petschkově paláci. Tato manifestace je důležitým počinem, který má probudit každého z nás i samotné komunisty z falešné letargie a neodpovědnosti.
Zpráva o páté pěší pouti na Velehrad
6. 9. 2005 P. Jan Peňáz
Začala o svátku Panny Marie Královny v pondělí 22. 8. 2005. Z kostela sv. Jakuba, patrona poutníků, v Ostrově nad Oslavou nás vyšlo 23, z Netína pak už 30. Další skupinka vyšla z Radešínské Svratky přes cyrilometodějský Vítochov a ke kapli Svatých sedmipočetníků ve Víru jich přišlo 68. Z Vranova nad Dyjí do Znojma došlo 65 poutníků, celkem se tedy od západních hranic Moravy vydalo na východ 163 poutníků, z nichž mnozí přijeli z Prahy, z Chomutova a z dalších míst v Čechách. Už předtím bylo několik pěších sobotních etap. První začínala na Levém Hradci u Prahy 19. února a pak se pokračovalo až na Vysočinu. Druhá větev začala v neděli 27. února v Novém Jičíně a poutníci došli až na Slovácko.
12. 7. 2005 hm
Dne 26. června 2005 vysílala Česká televize Sváteční slovo pravoslavného duchovního Petra Koutného s názvem "O kultuře". Pořad můžete shlédnout v online vysílání
19. 6. 2005 mgr
Před 15 lety, v roce 1990, navštívil tehdejší papež Jan Pavel II. poprvé naši vlast. Pro svoji první návštěvu po pádu totalitních režimů ve střední a východní Evropě si vybral právě moravský Velehrad jako symbol slovanské vzájemnosti, kultury a pravé víry. Byla to volba nejen symbolická, ale i praktická a promyšlená, neboť právě sem směřoval Svatý Otec své výzvy k svolání evropské biskupské synody, která však nedošla z dosud nezveřejněných příčin naplnění.
Dr. Edvard Beneš: Úvahy o slovanství
22. 5. 2005 B. Richterová
První projevy pojednávající o slovanství se vyskytovaly už v začátcích národních literatur. V české historii se uvádějí jako doklady kronika Dalimilova, spisy Daniela Adama z Veleslavína, Bohuslava Balbína a řady jiných. U Poláků a Jihoslovanů je tomu podobně. U Rusů projevy slovanského vědomí dlouho žádné nebyly. Uvedené první literární projevy o slovanství jsou jen odrazem historických faktů. Geografické sousedství mezi Slovany a Němci bylo Slovanům podnětem k tomu, aby hledali vzájemné pomoci a spolupráce mezi sebou proti kulturně silnému a nebezpečnému sousedu.
Století mučedníků (3/2005)
Bazilika sv. Praxedy (3/2005)
Koncert sboru Musica Poetica (3/2005)
Osobnosti skryté církve (3/2005)
Nejmocnější po papežovi? Vrátní, žertuje kardinál Špidlík (2/2005)
Katolická církev po únoru 1948 (2/2005)
Registrované partnerství (diskuse) (7/2004)
Volby do Evropského parlamentu prověří kvalitu kandidátů i úroveň demokracie v České republice
25. ÚNOR - 56 LET POTÉ (pozvánka na vzpomínkový den) (2/2004)
Výstava Východní křesťanství (je prodloužena do 28. února 2004 - článek na www.mzm.cz) (2/2004)
Výroční den sv. Dimitrije Soluňského, patrona cyrilometodějského díla
Článek ve Vyškovských novinách o oslavě 14. 2. 2003
Oslava svátku sv. Cyrila 14. února 2003
Památka moravského věrozvěsta aktuální i po více než 1134 letech
Sv. Cyril - obraz a chrám Boží (Listář 2/95)
Cyrilometodějský den 26. října 2002
Hora sv. Klimenta - popis cesty, informace o okolí
Oslava svátku sv. Cyrila 14. února 2002
Děkovná národní pouť 28. října 2001
Gorazdovy dny 2001 - základní informace
Gorazdovy dny 2001 - podrobný program
Slavnostní bohoslužba na Hoře svatého Klimenta
Modlitba ke sv. Dimitriji Soluňskému
Nejnovější zprávy z rubriky Různé najdete zde.
_______________
RUBRIKY:
Náměty, připomínky
a sdělení čtenářů
Zpravodajství z křesťanského světa