19. 5. 2006 David Petrla
Po smrti Jana Pavla II. zaznělo mezi kladným hodnocením jeho života i několik kritických hlasů. Polly Toynbeeová ho v Guardianu dokonce přirovnala k Leninovi a napsala, že papež odmítáním kondomů podpořil epidemii AIDS v Africe. Mínění levicové radikálky se věřící zasmáli, ale když se i několik kardinálů vyslovilo, že manželé mohou kondom použít, pokud má jeden z nich AIDS, začalo přituhovat. Změní církev postoj? Nahlédněme do statistik. V roce 1987 měli v Thajsku 112 případů AIDS, na poněkud větších Filipínách 135. V roce 2003 bylo na Filipínách 1935 nemocných, v Thajsku 750 tisíc. V buddhistickém Thajsku léta silně propagují kondomy, na katolických Filipínách ne. Hlavním faktorem brzdícím AIDS je kultura věrnosti. V Africe jsou nejvíce postiženy země s minimem katolíků - Jihoafrická republika, Zimbabwe, Botswana, Svazijsko. Výjimkou je malé katolické Lesotho obklopené Jihoafrickou republikou. A co případ Ugandy, jediné africké země, kde epidemie ustupuje? Před patnácti lety zde bylo patnáct procent HIV pozitivních lidí v plodném věku a vláda zahájila kampaň zaměřenou na předmanželskou zdrženlivost a manželskou věrnost. Dnes je nemocných šest procent. Kondomy se doporučují minimálně; katolická země byla dokonce kritizována za jejich špatnou dostupnost. Do Afriky se prezervativy vozí od osmdesátých let - tehdy byly neúčinnou zbraní proti přelidnění, dnes proti AIDS. Podle studie LWW neplatí, že by ve městech s větší spotřebou kondomů bylo méně AIDS. V zemích, kde přibývá HIV, roste i spotřeba kondomů a nelze říci, co je příčina a co následek. Humanitární pracovníci začínají připouštět, že jejich efektivita není prokázána. Vytvářejí totiž dojem falešného bezpečí a podporují rizikové chování. Zastánci kondomů tvrdí, že ochrání v devadesáti procentech případů, ale nevysvětlují, co to znamená. Přesněji známe jejich antikoncepční účinnost. Normálně otěhotní za rok běžné sexuální aktivity osmdesát žen ze sta, s kondomy bez spermicidů nejméně osm, v USA v prvním roce používání dokonce čtrnáct. Kondom určitě nechrání před virem lépe než před spermiemi, takže ročně nezabrání přenosu nákazy u nejméně jednoho páru z deseti. Nechtějme od církve, aby doporučovala ruskou ruletu. Nemocní mají jen jednu zodpovědnou volbu - tělesné lásky se vzdát. Není divu, že se Benedikt XVI. přihlásil k učení Jana Pavla už v červnu 2005, kdy africkým biskupům zopakoval, že tradiční nauka církve je proti pandemii jedinou bezpečnou ochranou.
David Petrla, produktový manažer, Brno
(Převzato z monitoringu TS ČBK ze dne 9. 5. 2006
Pro Listář vybral mgr)
DISKUSE
Na tento článek můžete reagovat zde.