Chceme žít z vlastního a svobodně

Rozhovor s kardinálem Miloslavem Vlkem 
   o eutanazii, homosexuálech, konzumu i Václavu Klausovi

 

2. 1. 2006  Viliam Buchert


 

Mnoho sporů, které se letos ve společnosti vedou, například o eutanazii, vztazích homosexuálů, katedrále svatého Víta či majetkových otázkách, se dotýkají i katolické církve. Jak se na ně dívá její primas kardinál Miloslav Vlk? To vysvětluje v rozhovoru pro MF DNES.

 

* Pane kardinále, když jsme před dvěma lety spolu hovořili, tak jste mi říkal, že jste ještě nenavštívil žádný supermarket. Už se vám to podařilo?

 

Podařilo. Byl jsem v jednom, když jsem si vybíral boty.

 

* Co jste tomu říkal?

 

Při tomto nákupu to však nebylo poprvé. Při jedné společné dovolené s biskupy v Portugalsku jsme se o sebe starali sami a chodili jsme nakupovat do supermarketu. Podobné obchody jsou však nebezpečné, protože člověka přitahuje zboží, aby si ho koupil, přestože to neměl v úmyslu a nepotřebuje je.

 

* Papež Benedikt XVI. v neděli řekl, že "v nynější konzumní společnosti trpí vánoční období pošpiněním určitým druhem komerce, což ohrožuje jeho opravdový duchovní charakter". Souhlasíte s ním?

 

Papeže chápu. Komercializace Vánoc je časově i svou intenzitou velmi silná. Svátky se mění na konzum. Duchovní impulz se víceméně ztrácí. Zůstávají jesličky a stromeček, jenže to není biblická věc, ale určitá zvyklost.

 

* Jen před několika týdny navštívili čeští biskupové nového papeže. Bylo to jenom duchovní setkání, nebo jste projednávali i konkrétní problémy?

 

Taková návštěva má svá pravidla i svoji duchovní a praktickou rovinu. Součástí toho je například i pouť k hrobům apoštolů. Samozřejmě se pak rozebírají také konkrétní otázky.

 

* Nový papež je často popisován jako málo komunikativní a odtažitý člověk. Jaký jste z něj měl teď dojem?

 

Byl jsem mile překvapen jeho otcovským a přátelským vztahem k nám biskupům.

 

* Hovořili jste o jeho možné návštěvě Česka?

 

Tento papež nebude tolik cestovat jako jeho předchůdce a očekávat, že by přijel do České republiky v nejbližších letech, není moc reálné.

 

* A pozvali jste ho?

 

Kdyby byl pozván, tak to bude asi spojeno s jinou návštěvou. Kdyby jel do Bavorska, tak by odskočil třeba sem.

 

* Do Bavorska má jet podle všeho brzy. Takže si k nám odskočí?

 

Není to nemožné.

 

* To je zajímavá informace. Když jsme u těch pozvání, tak před dvěma lety jste pozval na vánočku prezidenta Václava Klause. Pozvete ho i letos?

 

Prezident má hodně úkolů a starostí, takže jsme o tom nejednali.

 

* Já si to překládám jako fakt, že vaše vztahy s prezidentem nejsou dobré.

 

Přeložit si to můžete jakkoli.

 

* Vyjádříte se k tomu podrobněji?

 

Ne.

 

 

 

Práva a svobody

 

* Prezident minulou středu vydal prohlášení, že jste při hodnocení novely církevního zákona použil konfrontační slova. Vysvětlete, co vám na té novele nejvíce vadí?

 

Listina základních práv a svobod, která je součástí ústavy, říká, že církve jsou na státu nezávislé a že své orgány ustanovují podle svých vlastních norem. Základním dokumentem katolické církve je kodex kanonického práva a ministerstvo kultury při registraci potvrdilo, že to je naše vnitřní norma, kterou se můžeme řídit. Novela toho zákona se snaží jít proti výroku Ústavního soudu z roku 2002, který hovoří o zakládání různých spolků či charit církví.

 

* Dá se to pro čtenáře říci jednodušeji?

 

Považujeme to za určité omezení svobod, které nám dává ústava.

 

* Jak to prakticky může omezit vaši činnost?

 

Formulace, které zužují svobodu církve, mohou mít praktické důsledky. Zákon z roku 2002 zužoval právo církví zakládat jenom instituce, které jsou na hlásání a vyznávání víry. To Ústavní soud odmítl. Chceme zakládat i jiné instituce, a to podle svých norem, když nám to právo umožňuje.

 

* Dalším sporem, který se vede ve veřejnosti, je eutanazie. Vy její aktivní formu odmítáte. Proč ji neumožnit, pokud to člověk sám chce?

 

Diskuse se vede ze dvou pozic a ty se někdy míjejí. Jedna je, že člověk má právo na svůj život, že je pánem života. My však přijímáme Bibli a tam se říká Nezabiješ, a jiná místa říkají, že člověk nemá plné právo na svůj život. On si ho neobjednal, on ho dostal a nemá právo ho ničit. Já mám kontakt s řadou lékařů a moderní věda je schopna zmírnit téměř všechny bolesti na únosnou míru. Problém je v tom, aby byl člověk, který trpí a je v konečné fázi života, obklopen láskou a péčí, nebyl ve stresu. Okolí těmto lidem naznačuje, že už by měli být pryč. To je často motiv pro to, že se rozhodnou odejít.

 

* Myslíte si tedy, že se dá eutanazie zneužít?

 

To také. Hospicová služba však ukazuje, že i těžce nemocní lidé, pokud jsou obklopeni láskou, dokážou takové situace zvládat.

 

* Vy sám uznáváte, že pokud je "jasně zjištěno, že život se nemůže vrátit, tak je dovoleno přístroje odpojit". Je to tak?

 

Církev se proti tomu nestaví, když je jisté, že život člověka je odvislý jen od přístrojů a nelze očekávat změnu.

 

 

Bouřlivá diskuse

 

* Sněmovna nyní schválila zákon o registrovaném partnerství homosexuálů. Předpokládám, že ani v tomto směru se vaše odmítavé stanovisko nemění.

 

Tady jsou opět dvě různá stanoviska k životu. Jedno je obecné, že my jako lidé si určujeme pravidla, zatímco církevní postoj vychází z určitých daných principů a zákonů, které nemůžeme změnit. Například přirozený zákon, že muž a žena jsou tady od toho, aby v lásce nesli dál existenci lidského rodu, aby plodili děti. V tom jiném partnerství jde pouze o vztah těch dvou, jeho cílem tam nejsou děti, ale pouze rozkoš a ti lidé. Kdyby byla nějaká skupina homosexuálů zavřena na pustém ostrově, tak po nějaké době vymřou.

 

* Pohled na homosexualitu se v čase vyvíjel, ale někteří věřící tvrdí, že je to nemoc, která se dá léčit. Jaký je váš názor?

 

To je velký úkol pro odborníky. Já jsem se otázkou homosexuality zabýval, zda je to léčitelné, nebo je to dáno vývojem společnosti či rodiny. Zjistil jsem, že částečně je to dědičné, ale také je to i získané.

 

* Odpovězte mi však na to, na co jsem se ptal. Dá se podle vás orientace změnit?

 

Nedovedu posoudit, jak by se dala orientace změnit v základech. Ale ty možnosti tu jsou. Já však říkám, že tuto orientaci je možné zvládnout. Homosexuální orientace není předurčením k tomu, že ten člověk to musí provozovat.

 

* Rozumím tomu správně, že když má někdo homosexuální orientaci, ale neprovozuje to a dodržuje celibát, tak se může stát katolickým knězem?

 

To nepopírám. Jak ale říkám, musí to mít zvládnuté po určitou dobu.

 

* Když jsme u toho problému, tak jeden homosexuál vyhrál televizní reality show VyVolení. Sledoval jste to?

 

Na televizi se dívám málo. Když už, tak na zprávy. Odpočinkově někdy na detektivku. Na začátku jsem viděl pár minut té reality show, ale odešel jsem od toho, protože se mi to zdálo děsně banální.

 

* Další napětí vyvolalo rozhodnutí soudu, že katedrála svatého Víta patří církvi. Byli jste obviněni, že si chcete chrám přisvojit, přestože je to národní památka. Co tedy církev plánuje, pokud se stane vlastníkem katedrály?

 

Použijeme lepší průvodcovskou službu. Přizpůsobili bychom úpravu prostoru tomu, co liturgie dnes vyžaduje.

 

* Omezíte přístup turistům?

 

To ani nejde příliš omezovat a nevidíme k tomu důvod. Chceme ale větší kulturu návštěvníků.

 

* Budete tam vybírat vstupné?

 

Ale vždyť v rámci návštěvy do placených částí areálu Pražského hradu se už vstupné, v čemž je zahrnuta i katedrála, vybírá. Mohli bychom to vybírat i my, ale já se k tomu nekloním. Spíše se můžeme domluvit s agenturou, že nám část toho vstupného bude dávat.

 

* Takže pro lidi žádné dramatické změny?

 

Žádné. My nepopíráme, že je to památka, která patří mezi umělecké poklady národa. Ale něco jiného je vlastnictví. Žinantní je, že pokud se chce někdo odvolat proti tomu rozsudku u soudu, tak se musí opírat o komunistické bezpráví a jeho argumenty.

 

* Premiér Jiří Paroubek je také členem jedné církve. Změnil se tím přístup vlády k tomu, že pořád nejsou vyřešeny otázky církevního majetku a není podepsána smlouva s Vatikánem?

 

Nic se nezměnilo. Dostali jsme řadu slibů od premiéra i ministra Jandáka, ale nebyly dodrženy.

 

 

Žádný posun

 

* Před dvěma lety jste mi řekl, že vztahy s vládou jsou na bodu mrazu. Pořád jsou zamrzlé?

 

Snahy o "rozmrazení" tu jsou, ale dosud hlavně ve slovech. Zatím nedošlo k žádnému posunu.

 

* Dá se odhadnout, kdy budou tyto otázky vyřešeny?

 

Není k tomu politická vůle. V devadesátých letech se jeden špičkový politik vyjádřil, že se nemůže dopustit, aby církev byla ekonomicky a politicky silná.

 

* Kdo to řekl?

 

Jméno neřeknu, ale to si mohou čtenáři domyslet, kdo nechce různé spolky či nevládní organizace.

 

* Já jsem si tam domyslel Václava Klause. Mohou spory o majetek ovlivňovat celou společnost?

 

Ano. Města někde nemohou rozšiřovat sídliště, protože jsou tam církevní pozemky a úřady nevědí, jak to řešit. My chceme být na státu nezávislí. Nechceme, aby kněží dostávali plat od státu, chceme si vytvořit vlastní zdroje, ale musíme mít z čeho. Patnáct let po pádu komunismu zůstávají tyto věci neřešeny. Církev se nechce obohatit, chce být nezávislá. Ostatně k tomu nás stále vyzývají politici, když požadují odluku od státu, ale na druhou stranu to právě politici brzdí politickou nevůlí. Chceme žít z vlastního, ale stát nám to musí umožnit. Ostatně současná podpora státu církvím není ani ve výši úroků z církevního majetku, který stát drží.

 

* Za pár dní jsou Vánoce. Kdybyste měl možnost dát stejný dárek všem lidem, co byste vybral?

 

Aby se v klidu Vánoc zamysleli, co je poselstvím těchto svátků. A aby došli k závěru, že je to vzájemná láska, která je pro život potřebná. A že chtějí trošičku zlepšit své vztahy k ostatním.

 

* Zkuste na chvíli přece jenom podlehnout vánočnímu konzumu, jaký dárek byste dal?

 

Já mu nepodlehnu. Když bych měl už vybrat dárek, tak nějakou nádhernou knihu. Například básně Jana Zahradníčka.

 

(Převzato z Mladé Fronty Dnes ze dne 17. 12. 2005
Foto převzato z www.boston.com)

 

J. Köhler: Sv. Cyril a Metoděj

INFORMOVAT O NOVINKÁCH

_______________ 

RUBRIKY:

Úvodní strana

Náměty, připomínky
a sdělení čtenářů

Zpravodajství z křesťanského světa

Ekumenismus

SGAD-ŽD a MOCHES

MSK

Pozvánky

Moravská mša

Sv. Cyril a Metoděj a jejich doba

Duchovní život

Ikony

Osobnosti

K zamyšlení

Současná Morava

Rodinná kronika

Poezie

Humor

Různé

Kontakt na redakci