Církev versus film, věčná historie a dobrá reklama

15. 5. 2006  Mirka Spáčilová


 

Praha - Kdyby existovala filmová přikázání, jistě by v nich stálo: nezlehčíš, nezpochybníš, nezkritizuješ. Souboj se snímky, v nichž spatřuje rouhání, vede církev odjakživa a zvláště od dob, kdy už jí nepomáhá cenzura.

Ve Spojených státech platil až do konce 60. let takzvaný Haysův kodex, jenž na seznamu zakázaných filmových motivů vedl zesměšňování duchovenstva. Rovněž Britský výbor filmových cenzorů hlídal "zesměšňování náboženského představitele". Roku 1989, poprvé ve své historii za rouhačství, zakázal dvacetiminutový videofilm Vize extáze. Španělská jeptiška svatá Tereza Avilská v něm objímá ukřižovaného Krista s oddaností prý více než duchovní a prožívá lesbické fantazie.

 

Kněz v bundě? Zákaz

Někdy nepomohly ani nejvyšší pocty. Americký film z roku 1944 Farář u svatého Dominika, jehož titulní představitel Bing Crosby dostal za postavu svobodomyslného duchovního pastýře zlatou sošku hereckého Oscara, se nesměl promítat v několika latinskoamerických zemích. Důvod? Kněz tu nosil teplákovou bundu a čepici s kšiltem.

Dějiny kinematografie znají i kuriózní způsoby, jak případné protesty proti "uměleckým kacířům" udusit hned v zárodku. Dánský filmový institut třeba zastavil natáčení kontroverzního filmu Ježíšův návrat velice šalamounsky. Aby neriskoval stížnosti katolické církve a zároveň nebyl obviněn z potlačování svobody projevu, odebral projektu finanční podporu s vysvětlením, že film Ježíšův návrat "porušuje autorská práva tvůrců Nového zákona".

Často platí, že církevní protest dělá filmům zdarma reklamu. Za Poslední pokušení Krista byl režisér Martin Scorsese nominován na Oscara a snímek se stal klasikou i proto, že každé jeho televizní uvedení znovu vzedme vlnu nevole. Ježíš tu má totiž podobu hrdiny váhajícího, zda má vůbec chuť a sílu přijmout svůj úděl. Nejde o přepis Bible, nýbrž knihy Nikose Kazantzakise.

Za Život Briana sklidila skupina Monty Python obvinění z neúcty - parodická hříčka, dnes kultovní dílo fanoušků, vypráví o muži, kterého si kvůli stejnému dni narození pletou se Spasitelem, což mu vynese řadu absurdit včetně ukřižování. Nevoli předloni vzbudila i Špatná výchova, v níž kněz zneužíval školáky.

Konzervativní katolíci neprotestují jen kvůli filmům. Před pěti lety kritizovali i výstavu v pražském Rudolfinu s názvem I. N. R. I. Autoři fotografií představili příběh Ježíše, ale v reklamě na výstavu se objevil snímek polonahé ukřižované modelky. Petici proti výstavě tehdy podepsalo 1300 lidí. Námitky byly i k uvedení muzikálu Jesus Christ Superstar. Při pražské premiéře v roce 1994 rozdávali příslušníci misijního odboru Kostnické jednoty před divadlem letáky se vzkazem: "Obraz, který muzikál podává o Ježíšovi, je zkreslený."

 

O autorovi: MIRKA SPÁČILOVÁ, s přispěním Lenky Petrášové

 

(Převzato z monitoringu TS ČBK ze dne 9. 5. 2006
Pro Listář vybral mgr)

 


Související články:

Reaguje církev přiměřeně?

"Kniha je jako karikatury proroka Mohameda"

Česká církev útočí proti bestselleru

Šifra: Ježíš měl dítě. Kněží vraždí

 

 
DISKUSE
Na tento článek můžete reagovat zde.

 

J. Khler: Sv. Cyril a Metodj

INFORMOVAT O NOVINKCH

_______________ 

RUBRIKY:

vodn strana

Nmty, pipomnky
a sdlen ten

Zpravodajstv z kesanskho svta

Ekumenismus

SGAD-D a MOCHES

MSK

Pozvnky

Moravsk ma

Sv. Cyril a Metodj a jejich doba

Duchovn ivot

Ikony

Osobnosti

K zamylen

Souasn Morava

Rodinn kronika

Poezie

Humor

Rzn

Kontakt na redakci