Dne 25. 10. 2004 byla zveřejněna zpráva
o rezignaci generálního sekretáře České biskupské konference Mons.
ThDr. Karla Simandla. Důvodem rezignace byla Simandlova spolupráce se Státní
Bezpečností. ČBK se touto záležitostí zabývala již v dubnu 2003, nicméně
podle tehdejšího sdělení
ČBK "...biskupové po zvážení celé situace ... nepovažují za
nutné, aby rezignoval." Bývalý sekretář krátce po složení své
funkce opustil republiku. Dále přinášíme rozhovory redaktorky ČRo1 s
kardinálem M. Vlkem a s dr. J. Cuhrou, které zazněly na ČRo1 - Radiožurnálu
v Křesťanském týdeníku dne 6. listopadu 2004.
* * * * * * * * * * * * * * * * *
Redaktorka:
... O vyjádření k tomuto případu jsme proto telefonicky požádali pražského
arcibiskupa, kardinála Miloslava Vlka.
M. Vlk:
Mons. Simandl se objevil před více než rokem v těch oficiálních
seznamech ministerstva vnitra. No a tehdy přišel k biskupům a řekl jim
svou verzi celé události a podal demisi. Hned. A my jsme uznali, podle
toho co nám vyprávěl, že ten důvod není. Ale protože v průběhu letošního
roku se objevily u toho jeho svazku, i ve veřejnosti, materiály, které
ukazovaly v podstatě něco jiného, než on nám vyprávěl, no a tudíž
ze strany vedení ČBK byl požádán, aby tu funkci složil a on to udělal.
Redaktorka:
V čem se lišila ta jeho verze od skutečností, které se objevily?
M.Vlk:
Jeho role nebyla jen pasivní, že se nechal získat, ale ta jeho role byla
velmi aktivní.
Redaktorka:
Jak dlouho byl pan monsignore sekretářem České biskupské konference? Je
to vlastně nejvyšší úřednická funkce.
M. Vlk:
Asi osm let.
Red.:
A jak je možné, že informace o jeho spolupráci se k Vám dostaly až po
patnácti letech?
M. Vlk:
No protože jak víte, ty svazky nebyly původně přístupné, a tak se to
ani nemohlo dostat.
Red.:
Zavedou se třeba nějaká přísnější nová opatření, která by prověřovala
lidi zejména ve vyšších funkcích v katolické církvi?
M. Vlk:
Tak, my jsme v roce 1993, já a někteří další biskupové, vyzvali kněze
už tehdy. Já jsem vyzval takovým dopisem, že ten, kdo nějak cítí, že
v jeho životě bylo něco, co se neslučovalo s jeho kněžským posláním,
jestliže třeba podlehl nějakému tlaku, nebo jakkoliv tedy spolupracoval,
aby přišli a mně o tom mezi čtyřma očima řekli. A tehdy přišlo asi
deset procent z tehdejšího počtu kněží. Ne všichni tedy přišli, to
musím uznat. O těch věcech jsme hovořili a já jsem tehdy pochopil, že
mnoho kněží bylo pod mimořádným tlakem StB, víc než myslím jiné
profese. A z toho co vyprávěli, jsem poznal, že tolik škody zase opravdu
nenadělali. Něco jiného byla spolupráce s Pacem in terris. To byla
spolupráce veřejná, i když tady v podstatě šlo více méně o vytváření
takového image pro zahraničí, že některé části církve s režimem
prostě spolupracují.
Red.:
A domníváte se, že vlastně to, že to bylo dáno na dobrovolnost těch
kterých kněží, aby se sami přihlásili, že nezpůsobuje, že by vlastně
ve vyšších místech mohlo být těchto lidí více?
M. Vlk:
No víte, my nejsme kádrováci. A církev spíš dá na apel a na dobrovolné
rozhodnutí. Takže pracujeme spíš s takovýmito prostředky.
Red.:
Tolik kardinál Miloslav Vlk k rezignaci generálního sekretáře České
biskupské konference Karla Simandla.
...
Red.:
Na to, jak se česká katolická církev ve srovnání se zbytkem společnosti
vyrovnala po roce 1989 s tím, že někteří z jejích členů
spolupracovali s minulým režimem, odpovídá dr. Jaroslav Cuhra z Ústavu
pro soudobé dějiny České akademie věd.
J. Cuhra:
Bohužel chci říci, že církev k tomu přistoupila tak, že si stále udržovala
hlavně statut oběti. Na který má plné právo, byla skutečně obětí
toho režimu. Ale nedokázala pohlédnout včas pravdě do očí, že ne všichni
byli obětí, že někteří s tím režimem spolupracovali. Někteří
dokonce ze zištných důvodů. Strkala před tím hlavu do písku a
doufala, že to samo nějakým způsobem odezní. Byl to nešťastný přístup,
protože katolická církev měla ideální startovací dobu, na začátku
devadesátých let. A kdyby rovnou i připustila, že jsou v tom nějaké stíny
a problémy, mohla být spíš vzorem pro tu společnost. Což podle mého
soudu neudělala. A když už o tom hovořím, je velkou smůlou nebo škodou,
že církev se nepokusila ani o té minulosti intenzivně bádat, intenzivně
ji zpracovávat, aby ji skutečně mohla potom prezentovat na veřejnosti.
Kdyby jí byly předloženy solidní práce o podílu katolíků, nebo
respektive nejlépe vůbec křesťanů, na boji proti tomu režimu a třeba
i o selháních, jak si to křesťané dokáží přiznat, tak by, aspoň se
domnívám, byl její obraz dnes o trochu lepší a možná i její postavení
ve společnosti.
Red.:
Přesto existují pro Vás jako historika nějaké materiály, dokumenty,
statistiky, čísla, ze kterých můžete vycházet?
J. Cuhra:
Tak nějaká čísla existují, ale jsou to taková jako numera. Vlastně
jediné vyjádření, teď nevím, jestli to byl ministr vnitra nebo náměstek,
na začátku osmdesátých let. Hovořil na jedné poradě, o tom jak
bojovat s církví, tak tam uvádí, že spolupracují, že jsou v kontaktu,
s každým pátým knězem. To ovšem je číslo, nebo něco, co není dost
jasné, jak interpretovat. Jestli to znamená, že by spolupracoval každý
pátý kněz, a jaký kněz, jestli jenom ti co měli státní souhlas, nebo
i ti, co byli někde v tzv. podzemí. Co ta spolupráce znamenala, jestli to
nebylo jen to, že ho obtěžují a to znamenalo taky kontakt. Čili říct,
kolik kněží spolupracovalo se Státní bezpečností, se nedá. Toto je
maximální nadsazené jakési číslo, které ovšem neznamená, že všichni
tito lidé spolupracovali, ale spíš tedy, že Státní bezpečnost je nějakým
způsobem sledovala a snažila se je třeba k té spolupráci přimět. A
krom toho toto číslo taky nerozkrývá, kolik lidí to třeba dělalo
naoko a zároveň vykonávali svoje věci a fakticky se Státní bezpečností
nespolupracovali. A ono je to trochu zavádějící. Církvi neškodilo přece
jenom to, že někdo spolupracoval se Státní bezpečností, církvi taky
škodilo, když někdo spolupracoval s režimem nějakým tím veřejným způsobem.
Klasickým příkladem je sdružení katolického duchovenstva s Pacem in
terris a jeho vrcholní představitelé. Tito lidé třeba ani nemuseli
spolupracovat se Státní bezpečností. V zásadě jí ani k ničemu
nebyli, těžko mohli udávat nějaké tajné informace. Čili to poškozování,
nebo ten fenomén spolupráce s režimem je přece mnohem širší než
jenom ta Státní bezpečnost.
Red.:
Tolik doktor Jaroslav Cuhra z Ústavu pro soudobé dějiny České akademie
věd.
_______________
RUBRIKY:
Náměty, připomínky
a sdělení čtenářů
Zpravodajství z křesťanského světa