Proměnění
nám otevírá výhled na perspektivu konce časů, na Krista oslaveného, a
ikona svátku nám zjevuje proniknutí nestvořené energie do stvoření.
Kristus je vzpřímený, v prostřední horní části kompozice.
Jeho vertikálnost vyjadřuje pohyb stoupající z bytí, které převyšuje
náš lidský stav, a je situováno mimo prostor a čas. Jeho tělo velmi
prodloužené, protažené, překračuje obvyklé proporce: jedná se o
zduchovnělé, proměněné tělo.
Svatozář (mandorle, italsky amande), která jej obklopuje, je znamením toho, že to je
Spasitel, vyjadřuje božské světlo, jeho slávu. Vždy je zobrazen v bílém
oděvu, vycházejícího ze stejného zdroje světla jako celé jeho bytí,
tj. ze samotné božskosti.
Postava Krista spojuje dvě oblasti: oblast božského světa, vyšší,
silně vertikální, transcendentní; oblast pozemského světa, nižší,
neustáleně horizontální, neuspořádanou. Ikona nám odhaluje tento dvojí
pohyb způsobený Proměněním: sestoupení nebeského světa ke světu
pozemskému a stoupání pozemského světa ke světu nebeskému.
Proměnění je také vyjádřením Trojice. Evangelium říká, že bylo
slyšet hlas Otcův: Toto je můj
milovaný Syn, jehož jsem si vyvolil. Otec není zobrazen, protože jej
nikdy nikdo neviděl. Mluvil k Mojžíšovi, k Eliášovi, ale
nikdy se neukázal jim ani nikomu jinému, neboť nikdo
živý mne nemůže vidět.
Anne-Marie Velu
(Převzato z Missive, červenec
- srpen 2004 č. 251, přeložila Lydie Čechová
(Pozn: Autorem nebyl dán souhlas s volným šířením
autorského textu
a proto nelze bez dalšího článek kopírovat a šířit.)
|