Svátek Ochrany Matky Boží (též nazývaný Pokrov) připomíná
událost, která se stala v 10. století. Podle životopisu sv. Ondřeje
Jurodivého (blázna v Kristu) měl tento světec vidění během
liturgie v kostele v Blachernách v Konstantinopoli. Zjevila se mu Matka Boží,
obklopena Janem Předchůdcem (Křtitelem), Janem Evangelistou a
mnoha dalšími svatými. Rozvinula svůj maforion (závoj, plášť),
rozprostřela jej nad věrnými na znamení ochrany a modlila se s nimi.
Svatý Ondřej ukázal scénu svému žáku Epifanovi, který sdílel vizi
svého duchovního otce.
Tento svátek je spojen se svátkem Romana Meloda (Sladkopěvce). Vypráví se, že tento autor četných hymnů k Matce Boží ztratil schopnost používat hlas. Večer o Vánocích, za přítomnosti císaře a patriarchy v bazilice Sv. Sofie v Konstantinopoli, mohl zázračně začít zpívat kondak (zpěv) Narození, který právě složil: "Ten den Panna porodila nadzemské Bytí...". Byzantská tradice vidí v této události zásah Matky Boží a posvěcení liturgisty a básníka. Svátek Pokrovu je slaven zvláště v Rusku, kde se objevila jeho ikonografie. Na jedné ikoně se spojují obě témata: na horní části Matka Boží a svatí, velký červený závoj rozprostřený nad shromážděním, a v rohu sv. Ondřej Jurodivý a Epifanos. Na spodní části zpívá Roman a drží svitek, ne němž ne napsán kondak. Jak vidíme, znalosti o místě a historické době nejsou v ikonografické kompozici podstatné. Ikona Pokrovu představuje dvě události, které se odehrály v rozmezí různých století a na různých místech. Objevuje se tak další dimenze, další realita, realita věčnosti: čas ikony, to je přítomnost, a ochrana Matky Boží působí na všech místech. Anne-Marie Velu
(Převzato z Missive, říjen 2004 č. 253, přeložila Lydie Čechová)
(Pozn: Autorem nebyl dán souhlas s volným šířením
autorského textu |
_______________
RUBRIKY:
Náměty, připomínky
a sdělení čtenářů
Zpravodajství z křesťanského světa