Východní
liturgie zasvěcuje celý cyklus svátků sv. Janu Křtiteli. Oslavujeme
slavně jeho početí 23. září, jeho narození 24. června (protože -
jak nám říká Písmo - byl starší než Ježíš o šest měsíců),
jeho stětí 29. srpna, objevení jeho hlavy 24. února a 25. května. Kromě
toho je mu zasvěcena slavnost 7. ledna, to je následující den po svátku
křtu Páně, a týdenní památka každou středu.
Je to jediný svatý, u něhož liturgie a ikonografie připomínají zázračné
narození, které spolu s narozením Matky Boží předchází velkou událost
vtělení. Tento kult, který ho staví na přední místo mezi všemi
ostatními světci, a který je srovnatelný pouze s úctou k Matce Boží,
se odráží v ikonografii, kde Jan Křtitel, pokud je zobrazen spolu s
Kristem, je umístěn přímo po jeho pravici. Podle slov evangelisty Matouše
Pán řekl: "Mezi těmi, kdo se narodili z ženy, nevystoupil nikdo větší
než Jan Křtitel" (Mt 11,11).
Velká úcta ke sv. Janu Křtiteli ve východní tradici podnítila četné
ikony, které jej představují v různých okamžicích jeho života
anebo v typologii, která je mu vlastní, tzn. s jeho charakteristikami,
které mají všechny teologický smysl.
Ikona Početí Jana Křtitele je inspirována evangeliem Lukáše 1,
9-21: archanděl se zjevil knězi jménem Zachariáš, který sloužil v
jeruzalémském chrámu, a přinesl mu šťastnou zvěst, že jeho žena Alžběta
bude mít syna. Zachariáš a Alžběta, už v pokročilém věku, neměli děti.
Zachariáš je ohromen a vůbec nevěří slovům anděla, což vyvolá
trest Páně: je zbaven řeči. Nevěřícnost Zachariášova je už
poselství, které odráží nás samotné, naše pochyby, naše potíže důvěřovat
Pánu.
Ikonografie scény Narození Jana Křtitele představuje Alžbětu pololežící
na svém loži, hosté jí nabízejí dary k oslavě narození dítěte. U
nohou postele služebníci vykonávají obřad koupání novorozeněte.
Zachariáš, stále němý, v odpovědi na otázku jedné z žen píše na
svitek jméno svého syna: "Jeho jméno je Jan (...) a ihned se
uvolnila jeho ústa i jazyk" (Lk 1,63-64).
Jan Předchůdce, Anděl pouště, je častý ikonografický typ, který
jej představuje s velkými křídly, podobnými křídlům andělů, jako
odkaz na Boží slib Mojžíšovi: "Posílám před tebou posla, aby tě
opatroval na cestě a aby tě uvedl na místo, které jsem připravil"
(Ex 23,20). Ve své pravé ruce drží Jan svitek, na němž můžeme číst:
Čiňte pokání, neboť království nebeské je blízko, výzvu k obrácení,
která prochází celým pozemským životem Křtitele, a sekera je už u kořenů
stromu; každý strom, který nedává dobré ovoce, je poražen a vržen do
ohně. V jeho levé ruce je poselská hůl, ta je zakončena křížem, zvěst
utrpení Toho, jehož příchod Předchůdce ohlašuje. Jan má divoký
vzhled: rozježené vlasy, oděv ze zvířecí kůže, tělo hubené a vyzáblé,
až vychrtlé, se známkami utrpení a askeze, osmahlé pouštním sluncem.
Smyslem této tvrdé askeze, prožívané světcem na poušti, je vybídnutí
ke schopnosti přijmout Spasitele, rozeznat jeho přítomnost. Postava sv.
Jana Předchůdce měla důležitý vliv na mnišství, které v primitivní
podobě spočívalo v útěku ze světa, a směřovalo k praktikování křesťanské
dokonalosti, díky přísné askezi prožívané v pouštních oblastech
Egypta, Palestiny a Sýrie. Jedním z prostředků této askeze byla
absolutní abstinence veškeré potravy živočišného původu, což je i stále
aktuální mnišská praxe, aby se člověk osvobodil od své živočišné
závislosti.
Na ikoně Křtu Krista drží Jan pravou ruku u hlavy Ježíšovy, aby
vykonal s bázní obřad křtu, druhou rukou označuje vyvolence Božího (J
1,34), je nakloněn dopředu, ale hlavou a očima obrácený k holubici a
hlasu Božímu. Je svědkem Theofanie. Je posledním prorokem, nic nepředpověděl,
ale ukazuje Beránka Božího, Krista. Na břehu Jordánu jsou andělé, další
poslové, umístěni symetricky u Jana, který křtí.
Po obvinění krále Heroda z toho, že si vzal za ženu manželku svého bratra
Herodiadu, je Jan Křtitel uvězněn. Jeho hlavu požaduje Salome jako odměnu
za svůj tanec před králem, který posílá kata do vězení. Ikona Stětí
představuje kata a useknutou hlavu Janovu, která položena na mísu
ukazuje před temným pozadím propast, která ohlašuje zároveň příchod
Kristův (jako na ikoně Narození) a peklo (jako na ikoně Sestoupení do
pekel).
Je třeba ještě zmínit další ikony, na nichž je nosná postava Jana
Křtitele: Navštívení, Deesis, Pokrov, Sestoupení do pekel. Zastavme se
na okamžik u té poslední: Jan po ohlášení příchodu Krista na zem
sestupuje mezi zemřelé blahé zvěsti, dokonce k zajatcům pekla - "zjevení
Boží se stalo tělem" (Tropar Stětí, 29. srpna). Vyzbrojen svitkem svých
proroctví kráčí před spravedlivými, proroky, lidstvem, všemi lidmi, a jako na poušti označuje Spasitele.
Texty Písma nám vyprávějí o osobě a skutcích Jana: podoba, která
je představuje, nám pomáhá zakotvit v naší mysli, v naší paměti to,
co nás učí. Mimoto každá ikona svou kompozicí a převrácenou
perspektivou nás nechává účastnit se scény, kterou zobrazuje, dělá z
nás druhy sv. Jana Křtitele po celý jeho pozemský život, pro naše větší
duchovní poučení.
Anne-Marie Velu
(Komentář k promítání diapozitivů ikon sv. Jana Křtitele v Bruselu,
10. ledna 2004.
Převzato z Missive, leden 2004
č. 245, přeložila Lydie Čechová
(Pozn: Autorem nebyl dán souhlas s volným šířením
autorského textu
a proto nelze bez dalšího článek kopírovat a šířit.)
|